miercuri, 9 septembrie 2009

FEEDBACK

În magie există o regulă, chiar şi pentru eclectici şi solitari - nu vorbeşti despre vraja pe care vrei să o faci cu nimeni până când nu se împlineşte. Cuvintele au o forţă foarte specială. Mistică. Sau, ca explicaţie alternativă, psihologică. În momentul în care vorbeşti despre ceva, îţi scade concentrarea. Consumi foarte multe lucruri în cuvinte şi te descarci. Aşa că seara, când rămâi tu cu secretele tale, te gândeşti doar la secretele tale, şi poate mai puţin sau cu mai mică intensitate la ce ai discutat şi ai epuizat la un whiskey.
Scenaristica are o latură mistică. Aşa că există un moment bun şi un moment prost în care vorbeşti despre ce scrii. Şi mai există un moment foarte prost în care poţi să vorbeşti despre ce scrii. Ţi-a venit o idee. Nu e ok să o consumi în cuvinte până când nu o scrii. O pui pe foaie, o laşi să se răcească şi o modifici. Poate faci o depliere. Sau un treatment. Şi la un moment dat, când lucrurile au prins contur, nu mai devreme, vorbeşti cu cineva.
HOW TO NOT
Să zicem că ai o idee. Şi ţi se pare genială. Nu trebuie să fie neapărat genială. Poate să fie foarte proastă, pentru că no, ne mai luăm şi ţepe de la muze. Bun. O povesteşti cu aerul că e o idee genială. În stadiul ăsta mai mult ca sigur o povesteşti ca să primeşti urale şi să te dai mare. Iar interlocutorul face moaca aia de parcă ar mânca lămâie dar e prea politicos să se strâmbe. Se plictiseşte şi îşi aduce aminte de ultima ceartă cu prietena şi îţi cere un sfat. Iar tu rămâi cu buza umflată. Te gândeşti că ar fi bine să schimbi grupul de prieteni, că nu eşti înţeles, că nu ai cu cine să vorbeşti şi pe scurt că prietenul tău e un prostănac care nu pricepe filmele. Dar de fapt îţi mai rămâne o chestie în minte. Că scenariul tău nu a captat interlocutorul. În definitiv un scenariu povestit trebuie să capteze de la prima frază. Şi probabil o să-l laşi baltă sau o să intri în blocaj. Păcat de idee. Vezi dacă nu ai ştiut să îţi ţii gura?
HOW TO
Să zicem că ai o depliere sau un treatment, sau o altă formă ceva mai apropiată de film. Normal că la un moment dat o să vrei feed-back. Se întâmplă chiar şi când spui un lucru să îţi iasă pe gură altfel decât l-ai gândit. Cu siguranţă se poate întâmpla acelaşi lucru şi atunci când scrii un scenariu. Aşa că te verifici. Atenţie la persoana care te verifică. Nu trebuie neapărat să fie specialist în ale scenaristicii sau poate nici măcar cinefil (deşi no...cu cât ştie mai multe cu atât mai bine). Dar ar trebui măcar să ştie câte ceva despre poveşti. Şi să fie sincer. Să nu te menajeze. Nici să nu te facă praf, dar oricum să nu te menajeze politicos. Câteodată sugestiile sunt bune. Altă dată nu. Asta merge la simţ. Şi la bun simţ. Când cineva încearcă să te convingă că tot scenariul e aiurea şi că are o idee mai bună pornind de la a ta poţi să îl rogi să o scrie pentru el şi să nu îi mai povesteşti scenariile tale până la premieră.
Cel mai descurajant feedback pe care îl poţi primi e "A, ca în Citizen Kane?". NU! Nu ca în Citizen Kane. FFS. Nu există doar Citizen Kane. E original. Doar că s-a mai făcut. Nu e panică. Dacă tu ştii că e original e original, punct. Acum, să nu te minţi că e original dacă doar ai schimbat numele personajului şi filmul se numeşte Citizen Mark.
Structurează-ţi discursul foarte bine. Şi nu fii atent doar la tine. E feed-back. Uită-te la omul cu care vorbeşti. Dacă dă nerăbdător din picior e rău. Dacă l-ai captat e bine. Dacă te întrerupe şi îţi pune întrebări nu te enerva. Sunt cel mai probabil întrebări pe care nu ţi le-ai pus şi pe care e bine să ţi le pui. Răspunde-i ce îţi vine în minte. Nu îi spune "nu ştiu" sau "nu contează".
Eu recomand pentru feedback mamele. Nu genul ăla care te pun să spui poezia pe care ai învăţat-o singur în faţa vecinilor. Alea sunt periculoase. Genul de mame care îţi ziceau să nu mai colorezi în afara conturului, te învăţau tehnica, şi dup-aia îţi prindeau desenul cu bolduri de perdea în dormitor.
A, şi niciodată nu eşti prea paranoic dacă eşti scenarist. Trimite-ţi scenariul prin poştă, auto-adresat, înainte să vorbeşti despre el. Trust me.

Un comentariu:

Liviu Drugă spunea...

Excelent!! Foarte bine sur-prins!!!