miercuri, 20 mai 2009

MAI BINE DU-TE SI SCRIE O CARTE PART TWO

Si nu spun eu lucrul asta, o spun oameni avizati (adica toti care au realizat ceva in America, Europa, inclusiv Romania).
Daca am invatat ceva in cei 4 ani de scoala teoretica si practica: scenaristica nu este o forma literara in care sa dai cea mai mare proba de creativitate. In schimb este o proba de disciplina si de scris matematic. Prima reactie a mea la genul asta de teorie a fost revolta. Da, suntem cu totii artisti sensiblili si regulile, inainte sa fie scrise, nu au existat. Ca sa nu mai spun ca exista noi curente, noi abordari, noi forme.
Concluzia mea este urmatoarea. Structura de scenariu functioneaza de cel mult o suta de ani. Dar structura de basm functioneaza de atata vreme incat s-a impamantenit in felul nostru de a citi o poveste. Da, poti avea o surpriza cand citesti poeziile in limba sparga. Dar chiar si negarea regulilor presupune niste reguli.
Totul incepe cu o idee buna. Aici se termina in mare masura partea de creativitate si incepe calculul matematic al secventelor.
Iar regulile nu sunt facute sa incurce, sa faca scenariul mai prost sau mai sec. Daca poti sa iti mentii doza de artistic intre aceste linii, atunci esti scenarist. Daca nu, esti un rebel fara cauza.
Nu, nu mi-au spalat 4 ani de zile creierul. Am vazut pe pielea si pe monitorul meu de x inchi ce functioneaza si ce nu. Si daca prima reactie este "eu inventez alte reguli" esti ori un geniu ori un diletant. E putin probabil sa fii un geniu, asa ca citeste regulile, macar cat sa stii ce incalci. Voi spune multa vreme ca Picasso stia sa picteze si cai corect anatomic, dar nu vroia lucrul asta. Invata tabla inmultirii si dupa aceea vino cu teoreme si axiome, daca te mai simti in stare.
Am gasit o structura foarte buna pe un site american (se afla la recomandari "plasa internetului"). Structura este in felul urmator:

Pentru un scenariu de lung metraj (2 ore=120 de pagini):

ACTUL 1
pagina 1-2 .......... settingul actiunii (timp, spatiu)
pagina 3 .......... incidentul declansator
ceva se intampla si il face pe protagonist sa isi doreasca schimbarea, apare tema filmului
pagina 4-10 .......... premiza
aflam: cine este eroul? ce vrea? cum vrea sa obtina ce isi doreste?
pagina 11-26 .......... eroul se pregateste sa isi puna in aplicare planul. Include conflictul construit pana la Plot Point 1.
pagina 27-29 .......... Plot Point 1
ceva se intampla si ii strica planurile, aflam o informatie care rastoarna intreaga actiune.

ACTUL 2
pagina 30-44 .......... eroul incearca prin alta modalitate sa isi atinga scopul.
pagina 45 .......... esueaza din nou, dar nu la fel de dramatic ca in PP1. Inca isi mai poate abandona planul, nu este o chestiune de viata si de moarte.
pagina 46-59 .......... plotul inainteaza spre conflict
pagina 60 .......... Plot Point 2 (middle point)
planul esueaza din nou iar eroul intra pe un teren necunoscut, nou, cu alte reguli pentru a-si duce planul la finalitate. Ajunge in punctul din care nu se mai poate intoarce.
pagina 61-74 .......... inaintarea in conflict
pagina 75 .......... eroul este izolat si fara nici o speranta. cel mai dificil moment.
pagina 76-84 .......... incurajarea. ceva il ajuta sa continue, ii da speranta.
pagina 85-89 .......... Plot Point 3
Tandemul lupta-victorie, lupta infrangere. Eroul fie castiga tot, fie pierde tot in lupta cu antagonistul.

ACTUL 3
pagina 90-120 .......... climaxul final, rezolvarea, intorsatura de situatie.

3 comentarii:

Luci@N spunea...

Madalina,aici faci o treaba foarte buna,ti-am mai spus asta,dar am o mare nelamurire:toti cei in cauza stiu astfel de lucruri si nu-mi pot explica cum de se mai fac,totusi,filme proaste?nu-i retorism!

madalina spunea...

:) mai exista problema prostului gust. sub ideea nu tot ce zboara, chiar zboara.
iar alte filme (nu stiu daca ai vazut femeia visurilor de ex) pur si simplu nu au structura.

madalina murarescu spunea...

uite, m-am gandit la alta chestie. o propozitie scrisa corect gramatical e o propozitie scrisa corect gramatical, nu e neaparat o declaratie de dragoste frumoasa. ii intelegi mesajul si atat. dar o declaratie de dragoste frumoasa si cu greseli gramaticale e deja manea si se devalorizeaza. trebuie sa le impaci pe amandoua. romantismul cu sintaxa si gramatica. e o incercare de comparatie cred. deci gramatica e foarte importanta, la fel ca mesajul.