miercuri, 4 februarie 2009

NO PLOT POINT FOR YOU, MISSY!


De cand am terminat de scris scenariul dorm mai bine. Am facut abia aseara legatura. Adorm mai usor. Visez mai concentrat. Ma trezesc mai prietenoasa.
Probabil stiti frustrarea aia, cand ai ceva de facut si nu faci. Pentru ca viata e scurta, entertainmentul apare de unde nici nu te astepti (de exemplu, cand ai ceva important dar nu urgent de facut pana si executia unui om de chibrite te poate deturna, si cu siguranta va fi vina persoanei care a lasat chibritele la indemana). Doar ca seara cam ramai cu gandurile si cu nervii tai, incepi sa socotesti pe ore si sa iti dai seama ca fuck! S-a dus ziua. Nu-i nimic. Cat mai e pana la predare?
Iar cand ma intrebau ai mei cum stau cu scenariul imi aduceam aminte de ce zicea Georgescu. "Minciuna preferata a scenaristului este -ma gandesc-. Ce credeti, ca eu nu stiu?". Asa ca reformulam ca sa am constiinta impacata si ziceam "Mi-au mai venit cateva idei. Trebuie sa le las sa se aseze."
Cut to: oricum, pana la urma m-am mobilizat. Trebuia, iar deadline-ul scurt m-a ajutat (asta nu ar trebui sa fie o incurajare pentru profi sa faca asa si cu generatiile viitoare). Important mai e ca noi "ne obisnuisem cu alt ritm de lucru". Pana acum la sfarsitul semestrului unu aveam de predat tema, sinospisul, deplierea si 10 secvente din scenariu. Acum - direct primul draft.
Ok. Deci mi-am suflecat manecile, mi-am pocnit degetele si am inceput sa ma gandesc la personaje interesante. Culmea e ca am avut vreo 5 subiecte in minte atunci. Si PH a avut o mare influenta asupra mea. De fapt ce mi-a zis a fost "dramele intimiste nu prea sunt genl meu." Si m-am gandit uite, ce pacat ca am doar asa ceva. Deci m-am hotarat sa fac un SF sau o comedie. Nu de alta, dar e ok sa imi mai diversific campul de lupta. M-am oprit pe comedie pentru ca la SF e mai complicat. Nu prea aveam chef sa inventez o lume cu reguli noi.
Am discutat pe subiecte cu profesorii. Nu erau nici prea incantati nici total dezamagiti. De fapt erau usor plictisiti, asa ca am inceput sa inventez pe loc ceva, ca sa ii scot din plictiseala si am inceput sa vad usor rezultate. M-am oprit deci la un al saselea subiect, dragut, cu potential de comedie si care mi se parea o descoperire demna de Columb.
Am inceput sa o povestesc tuturor prietenilor si cred ca nu eram departe de a vorbi cu pensionarii din autobuz pe tema asta. Cam atat eram de incantata.
Nu am pus mare lucru pe foaie, iar cand in sfarsit a devenit musai, am inceput direct cu scenariul. Care etape ale muncii? Nu mai pierdem vremea cu asta. Ok. M-am blocat. M-am dus la Ioana sa bem multa cafea si sa o intreb cum i se pare. "Care e tema scenariului tau?". Mi-a venit sa ii spun ca nu ma intelege si sa ma inchid in camera mea. Dar mi-am dat seama ca am pierdut din vedere cam tare etapele. Asa ca am inceput sa imi pun intrebari. Am stabilit tema si am facut o depliere anemica. Iar lucrurile au mers mult mai bine. La data predarii aveam un prim draft de 38 de pagini, dar nu apucasem sa termin. Iar personajele se incapatanau sa nu intre in actul doi.
Documentarea stagna (stiti cat e de greu sa-i abordezi pe pocaiti? ati fi surprinsi).
Am obtinut cu totii o amanare de o saptamana. In ultima noapte a fost gata cu cele aproape 80 de pagini. Mihai alerga sa cumpere "inca 5 foi pentru imprimanta", dupa care "inca 7, ca mi-a mai venit o idee". La ora 3 aveam predarea. La ora 2 jumate eram gata cu scenariul si in taxi spre scoala. L-am lasat la secretariat si de atunci nu m-am mai gandit la el. Ii las pe Heroiu si pe Voican sa se preocupe pana azi la 12, dupa care ma apuc de draftul doi. Promit.

luni, 2 februarie 2009

TOATE POVEŞTILE DE DRAGOSTE

Fiecare poveste este o poveste de dragoste, ne-a spus Cristi Puiu la un curs. Are mult sens. Nu este doar o frază frumoasă. Dacă ştii puţină teorie de scenaristică, începi să faci legături legitime cu evoluţia personajului. Pentru cei care s-au gândit iniţial la o poveste între îndrăgostiţi, o să le aduc aminte că un personaj poate să iubească foarte mult cariera (1,2,3 - Billy Wilder), libertatea (Thelma şi Louise) banii sau onoarea (Alien - "Ripley este căsătorită cu regulamentul" spunea Radu Nicoară). Şi da, un personaj principal care trece prin apă şi foc, trebuie să o facă pentru ceva la care ţine foarte tare. Dacă nu trece prin apă şi foc, atunci nu prea este personaj principal.
Nu există decât un singur personaj principal. Iar personajul principal este cel care acţionează, cel care ia atitudine. Teoria poate fi dezvoltată şi personajul poate fi descompus sau urmărit de-a lungul acţiunii în raport cu deciziile pe care le ia.

marți, 18 noiembrie 2008

CUM TE PROTEJEZI DE FURTUL INTELECTUAL



Problema furtului intelectual este destul de spinoasă. De data asta legea chiar este de partea păgubitului, dar trebue să ai chiar şi cea mai mică dovadă că eşti păgubit.
Povestea cu martorii ar fi o soluţie, dar nu întotdeauna cea mai sigură - plus că nu ştii niciodată ce martori mai apar şi din cealaltă tabără.
Cel mai sigur şi imbatabil este plicul autoadresat. Îţi pui creaţia într-un plic, ţi-l trimiţi ţie şi vei avea data scrisă pe ştampila de la poştă. Esenţialul este să nu deschizi tu plicul până la un eventual proces. De fapt plicul nedeschis va fi considerat probă.

vineri, 14 noiembrie 2008

ÎMPĂRŢIREA PE RITMEME A SCENARIULUI


Momentele cele mai importante din scenariu trebuie să fie clar marcate (cu cât mai aproape de Amerca cu atât mai clar). Cam asta este structura si la basme şi în principiu se aplică la orice film. Este structura preferată a producătorilor şi de multe ori când citesc pentru prima dată un scenariu întâi verifică paginile la care ar trebui să apară plot-point-urile principale ca să vadă dacă este un scenariu scris corect.
D. Carabăţ propunea structura pe 5 ritmeme.
Cele 5 ritmeme marcate pe filmul Hoţi de biciclete (scenariul Cesare Zavattini, regia Vittorio de Sica)
ritmema 1 - apariţia lipsei. Într-o lume echilibrată apare un dezechilibru (lui Ricci îi este furată bicicleta care îi condiţionează menţinerea slujbei şi existenţa materială.)
ritmema 2 - drumul. Eroul se identifică fiind singurul care ia atitudine (Ricci ajutat de fiul său şi câţiva prieteni caută fără succes bicicleta şi hoţul)
ritmema 3 - tandemul luptă-victorie luptă-înfrângere (Ricci găseşte hoţul dar nu reuşeşte să obţină bicicleta)
ritmema 4 - (ne)trecerea încercării grele (Ricci vrea să fure o bicicletă dar este prins)
ritmema 5 - înlăturarea lipsei sau înlocuirea cu o lipsă şi mai mare (Deşi iertat, Ricci rămâne singur, doar cu fiul său, incriminat de oameni)