vineri, 14 noiembrie 2008

ÎMPĂRŢIREA PE RITMEME A SCENARIULUI


Momentele cele mai importante din scenariu trebuie să fie clar marcate (cu cât mai aproape de Amerca cu atât mai clar). Cam asta este structura si la basme şi în principiu se aplică la orice film. Este structura preferată a producătorilor şi de multe ori când citesc pentru prima dată un scenariu întâi verifică paginile la care ar trebui să apară plot-point-urile principale ca să vadă dacă este un scenariu scris corect.
D. Carabăţ propunea structura pe 5 ritmeme.
Cele 5 ritmeme marcate pe filmul Hoţi de biciclete (scenariul Cesare Zavattini, regia Vittorio de Sica)
ritmema 1 - apariţia lipsei. Într-o lume echilibrată apare un dezechilibru (lui Ricci îi este furată bicicleta care îi condiţionează menţinerea slujbei şi existenţa materială.)
ritmema 2 - drumul. Eroul se identifică fiind singurul care ia atitudine (Ricci ajutat de fiul său şi câţiva prieteni caută fără succes bicicleta şi hoţul)
ritmema 3 - tandemul luptă-victorie luptă-înfrângere (Ricci găseşte hoţul dar nu reuşeşte să obţină bicicleta)
ritmema 4 - (ne)trecerea încercării grele (Ricci vrea să fure o bicicletă dar este prins)
ritmema 5 - înlăturarea lipsei sau înlocuirea cu o lipsă şi mai mare (Deşi iertat, Ricci rămâne singur, doar cu fiul său, incriminat de oameni)

Niciun comentariu: