luni, 9 februarie 2009

CUM VAD CRITICII FILMELE?!


Dacă încerc după un film să îmi dau cu părerea, prietenii concluzionează cu admiraţie "păi da, tu vezi altfel filmele". Ei da? După ce m-am obişnuit cu replica, am început să mă întreb ce înseamnă să vezi altfel filmele şi n-am ajuns la nici o concluzie. Iar când am plâns (asta e, sigur şi Obama are un film preferat la care plânge) la Dogville, cineva mi-a spus "păi ce fel de critic eşti tu dacă plângi la filme?".
Aşa că intenţionez să îmi intru în drepturi. Vreau să am dreptul să mănânc pop-corn la un film.Vreau să pot să adorm la filmele ruseşti şi să îmi dau scurt cu părerea despre un film (fain, naşpa) fără să se facă linişte în cameră când vorbesc. Iar dacă mă hotărăsc să îmi iau notiţe să nu mi le ceară nimeni la sfârşitul filmului. Şi mai ales, nu mai vreau să trebuiască să mă simt prost pentru că nu am văzut un film excelent, cea mai tare comedie, preferata nu-ştiu-cui.
Am văzut mai multe filme decât media. Şi mi-e puţin ciudă când văd un scenariu bun şi mi se activează sindromul "oul lui Columb". Câteodată, dacă mă duc singură la film, îmi leg lanterna de gât şi îmi iau notiţe în cinematograf. Mă entuziasmez (nu ştiu de ce, probabil e o reacţie chimică) atunci când regăsesc plot-pointurile acolo unde trebuie. Mă calcă pe nervi când dialogurile sunt seci. Am IMDB-ul la motoarele de căutare. Şi da, dacă ştii teoria şi ai pus-o măcar o dată în practică, ai un alt fel de reacţii la filme.
Şi totuşi, informativ, nu mă uit doar la filme alb-negru şi nu am un cult pentru filmele mute. La şcoală nu vedem doar filme româneşti şi ruseşti şi da, am văzut toată seria Seinfeld.

duminică, 8 februarie 2009

RECOMANDĂRI FILME


O sortare la prima mana a filmelor de vazut. Update-uri continue. Primesc sugestii.
cultura cinematografica

Il Casanova - Fellini (biografie; personajele par papusi mecanice)
A saptea pecete
Calauza (Tarkovski)
Povestirile unei blonde
Zbor deasupra unui cuib de cuci (printre primele filme ale lui Forman)
Hair (Milos Forman - una dintre cele mai faine intorsaturi de situatie)
Last year at Marienbad
12 Angry Men (suspans foarte fain construit, intr-o singura camera)
2001 Odisea spatiala
Triumful vointei (film de propaganda pentru Hitler, Leni Riffenstahl)
His girl friday (tipic pentru anii 50)
Citizen Kane
Copilaria lui Ivan (unul dintre filmele usor de urmarit ale lui Tarkovski)
Crucisatorul Potemkin (film mut)
Cenusa si diamant (Andrej Wajda)
Pisica alba, pisica neagra
Blue Velvet
Hair (Milos Forman) - cea mai faina intorsatura de situatie
Solaris
Oglinda
Dreamers
O iubire imposibila (Won Kar Wai)
Hoti de biciclete
Idi Y Smotri (film foarte agresiv despre al doilea razboi mondial)
King of Flyes
Pasarile (Alfred Hitchcock)

artistice

ROMANESTI
Duminica la ora 6 (interzis inainte de 89)
Nunta de piatra (poetic, coloana sonora frumoasa)
Apa ca un bivol negru (cu elemente de propaganda comunista)
Glissando
Cel mai iubit dintre pamanteni
Pe aripile vinului (scurt metraj)
California dreaming
Marilena de la P7
Moartea domnului Lazarescu
4 luni,3 saptamani si doua zile
Asphalt Tango
Filantropica (clasic)
Concurs

Europene si Americane
Europa (Lars Von Trier)
Dogville (Lars Von Trier - un fel de teatru filmat)
21 de grame
Amores Perros
451 farenheit
Abre los ojos
Timecode
Pianistul
Broken Flowers
Melinda and Melinda
Barton Fink
Boys don't cry
Coffee and cigarettes
1,2,3
Some like it hot
4 rooms
A clockwork orange
Barfly
Amadeus
Breaking the waves
Cache
China Town
Conversation
Dancer in the dark
El nuovo cinema paradiso
Frida
Idioterne
Kontroll
La mala educacion
Arizona Dream
Lost in translation
Pulp Fiction
Road to perdition
Seven
Sunset Boulevard
The Hours
The Ice storm
The Shawshank redemption
The usual suspects
The virgin suicides
Truman Show
Alice nu mai locuieste aici
Raging Bullation
La pianiste
Amelie
La strada
Malena
Natural Born Killers

De popcorn
Masinistul
A Beautiful Mind
The Wrestler
Eternal Sunshine of a Spotless Mind
Elephant
Paranoid Park
Being John Malkovich
Crash
Thank you for smoking
How to kill your neighbours dog
Little Miss Sunshine
Mad Max
Almost Famous
America Beauty
American History X
The Devil's advocate
Duel pe autostrada
Fight Club
From Dust till Dawn
Full metal jacket
Lilja 4 ever
Lolita
Code 46
PI
Reconstruction
Rezervoir Dogs
Requiem for a dream
The big fish
The last unicorn
To die for
Juno

Ciudatenii
The Brown Bunny
The element of crime
Caligula
Santa Sangre
Pink Flamingos

miercuri, 4 februarie 2009

NO PLOT POINT FOR YOU, MISSY!


De cand am terminat de scris scenariul dorm mai bine. Am facut abia aseara legatura. Adorm mai usor. Visez mai concentrat. Ma trezesc mai prietenoasa.
Probabil stiti frustrarea aia, cand ai ceva de facut si nu faci. Pentru ca viata e scurta, entertainmentul apare de unde nici nu te astepti (de exemplu, cand ai ceva important dar nu urgent de facut pana si executia unui om de chibrite te poate deturna, si cu siguranta va fi vina persoanei care a lasat chibritele la indemana). Doar ca seara cam ramai cu gandurile si cu nervii tai, incepi sa socotesti pe ore si sa iti dai seama ca fuck! S-a dus ziua. Nu-i nimic. Cat mai e pana la predare?
Iar cand ma intrebau ai mei cum stau cu scenariul imi aduceam aminte de ce zicea Georgescu. "Minciuna preferata a scenaristului este -ma gandesc-. Ce credeti, ca eu nu stiu?". Asa ca reformulam ca sa am constiinta impacata si ziceam "Mi-au mai venit cateva idei. Trebuie sa le las sa se aseze."
Cut to: oricum, pana la urma m-am mobilizat. Trebuia, iar deadline-ul scurt m-a ajutat (asta nu ar trebui sa fie o incurajare pentru profi sa faca asa si cu generatiile viitoare). Important mai e ca noi "ne obisnuisem cu alt ritm de lucru". Pana acum la sfarsitul semestrului unu aveam de predat tema, sinospisul, deplierea si 10 secvente din scenariu. Acum - direct primul draft.
Ok. Deci mi-am suflecat manecile, mi-am pocnit degetele si am inceput sa ma gandesc la personaje interesante. Culmea e ca am avut vreo 5 subiecte in minte atunci. Si PH a avut o mare influenta asupra mea. De fapt ce mi-a zis a fost "dramele intimiste nu prea sunt genl meu." Si m-am gandit uite, ce pacat ca am doar asa ceva. Deci m-am hotarat sa fac un SF sau o comedie. Nu de alta, dar e ok sa imi mai diversific campul de lupta. M-am oprit pe comedie pentru ca la SF e mai complicat. Nu prea aveam chef sa inventez o lume cu reguli noi.
Am discutat pe subiecte cu profesorii. Nu erau nici prea incantati nici total dezamagiti. De fapt erau usor plictisiti, asa ca am inceput sa inventez pe loc ceva, ca sa ii scot din plictiseala si am inceput sa vad usor rezultate. M-am oprit deci la un al saselea subiect, dragut, cu potential de comedie si care mi se parea o descoperire demna de Columb.
Am inceput sa o povestesc tuturor prietenilor si cred ca nu eram departe de a vorbi cu pensionarii din autobuz pe tema asta. Cam atat eram de incantata.
Nu am pus mare lucru pe foaie, iar cand in sfarsit a devenit musai, am inceput direct cu scenariul. Care etape ale muncii? Nu mai pierdem vremea cu asta. Ok. M-am blocat. M-am dus la Ioana sa bem multa cafea si sa o intreb cum i se pare. "Care e tema scenariului tau?". Mi-a venit sa ii spun ca nu ma intelege si sa ma inchid in camera mea. Dar mi-am dat seama ca am pierdut din vedere cam tare etapele. Asa ca am inceput sa imi pun intrebari. Am stabilit tema si am facut o depliere anemica. Iar lucrurile au mers mult mai bine. La data predarii aveam un prim draft de 38 de pagini, dar nu apucasem sa termin. Iar personajele se incapatanau sa nu intre in actul doi.
Documentarea stagna (stiti cat e de greu sa-i abordezi pe pocaiti? ati fi surprinsi).
Am obtinut cu totii o amanare de o saptamana. In ultima noapte a fost gata cu cele aproape 80 de pagini. Mihai alerga sa cumpere "inca 5 foi pentru imprimanta", dupa care "inca 7, ca mi-a mai venit o idee". La ora 3 aveam predarea. La ora 2 jumate eram gata cu scenariul si in taxi spre scoala. L-am lasat la secretariat si de atunci nu m-am mai gandit la el. Ii las pe Heroiu si pe Voican sa se preocupe pana azi la 12, dupa care ma apuc de draftul doi. Promit.

luni, 2 februarie 2009

TOATE POVEŞTILE DE DRAGOSTE

Fiecare poveste este o poveste de dragoste, ne-a spus Cristi Puiu la un curs. Are mult sens. Nu este doar o frază frumoasă. Dacă ştii puţină teorie de scenaristică, începi să faci legături legitime cu evoluţia personajului. Pentru cei care s-au gândit iniţial la o poveste între îndrăgostiţi, o să le aduc aminte că un personaj poate să iubească foarte mult cariera (1,2,3 - Billy Wilder), libertatea (Thelma şi Louise) banii sau onoarea (Alien - "Ripley este căsătorită cu regulamentul" spunea Radu Nicoară). Şi da, un personaj principal care trece prin apă şi foc, trebuie să o facă pentru ceva la care ţine foarte tare. Dacă nu trece prin apă şi foc, atunci nu prea este personaj principal.
Nu există decât un singur personaj principal. Iar personajul principal este cel care acţionează, cel care ia atitudine. Teoria poate fi dezvoltată şi personajul poate fi descompus sau urmărit de-a lungul acţiunii în raport cu deciziile pe care le ia.