Lucrurile sunt mai simple decât par dacă ai o idee bună. De fapt, ca în orice domeniu nu pot decât să spun că ar fi bine să vă documentaţi solid cu teorie înainte de a scrie, apoi cu practică scriind până începe să nu vă mai placă scenaristica. O să dau câteva date în mare despre scenariu, dar chiar dacă le ştiţi sau le ştiaţi deja nu o să deveniţi scenarişti doar cu teoria din cele câteva rânduri de pe un blog.
+++ scenariul se scrie în curier new de 12, la un rând şi jumătate. E formula standard, aşa trebuie prezentat producătorului. Paginarea vă permite să vă evaluaţi şi cât durează filmul. O pagină de scenariu scrisă astfel înseamnă un minut de film. Citiţi scenarii (se găsesc pe www.script-o-rama.com destule) ca să vedeţi exact cum se paginează.
+++când scrii un scenariu gândeşte-te clar ce vrei să spui lumii prin el. Stabileşte-ţi o temă a scenariului.
+++urmează etapele scrierii. O să îţi fie mult mai simplu aşa. Tema scenariului, documentarea, sznopsisul (povestirea într-o singură pagină a scenariului, cu valoare de "strip-tease", nu îţi spune tot subiectul, doar îţi atrage atenţia), treatmentul (cea mai literară formă a scenariului, nuvelistică, aici intră tot ce vrei să spui, inclusiv fişele de personaj, detalii despre back-ground etc), apoi poţi lua liniştit o pauză în care să nu te mai gândeşti la scenariu, vreo lună îl laşi să se răcească, după care scrii deplierea (scaletă, step-outline - scrii fiecare secvenţă aşa cum apare în scenariu, într-o singură frază), iar apoi treci la scrierea secvenţelor detaliate. Dialogurile şi detaliile trebuiesc periate la final.
+++lucrează cu oamenii, învată să îi asculţi şi când povesteşti acelaşi lucru mai departe încearcă să îl înfloreşti, să îţi testezi minciunile.
+++urmăreşte ştirile şi decupează din ziare ce ţi se pare interesant. Fă-ţi un caiet cu dialoguri sau pur şi simplu expresii interesante pe care le-ai auzit într-o conversaţie.
+++ţine un jurnal personal, ar putea să te ajute la un moment dat.
+++niciodată să nu foloseşti alt timp în scenariu decât prezentul. Cinematografic, nu poţi să vezi că cineva A FOST la magazin. Pe ecran se vede că el merge la magazin. Tot din acelaşi registru, nu poţi spune că personajul SE GÂNDEŞTE sau VREA. Vizual nu poţi să rezolvi problema personajului care se gândeşte decât dacă îi legi o plăcuţă de gât pe care scrie că se gândeşte şi la ce. Orice ai scrie trebuie să te gândeşti că va avea o aplicare vizuală.
+++un scenariu bun poate fi povestit într-o singură frază.
+++un scenariu bun poate fi povestit o jumătate de oră fără să plictisească interlocutorul.
+++citeşte teoriile lui Syd Field despre structura scenariului (în mare este structura de basm, protagonist-antagonist, echilibrul iniţial care este stricat şi pe care Făt-Frumos vrea să îl repare, lupta, restabilirea echilibrului)
+++dacă nu ai inspiraţie sau ai un moment de blocaj, treci peste el scriind orice îţi trece prin minte. Oricum la un moment dat o să revii asupra ideii şi o să modifici majoritatea secvenţelor.
+++nu scrie replici mai lungi de 3-4 rânduri decât dacă trebuie neapărat. Nu e teatru şi monoloagele dau puţin cam prost. Lucrează mult la replici şi gândeşte-te că mesajul se poate face înţeles în mai puţin de jumătate din replică de cele mai multe ori.
+++fă-ţi o fişă a personajului foarte completă. Chiar dacă nu tot ce vei scrie îşi va avea locul în scenariu, sunt date pe care trebuie să le ştii pentru cazul în care personajul are de luat o decizie (să nu se contrazică).
+++nu există decât un singur protagonist, chiar dacă ţie ţi se pare că e un personaj colectiv sau ceva de genul. Protagonistul ia deciziile, acţionează, duce lupta cu antagonistul şi în cel mai bun caz are un side-kick, care nu este protagonistul.
+++stabileşte-ţi un plot principal. O singură linie de acţiune, o poveste simplă. Tot ce e pe lângă e plot secundar şi trebuie conturat în jurul plotului principal, dacă îi este util acestuia.
+++lucrează ordonat şi păstrează toate etapele muncii tale.
+++după ce ai terminat de scris un scenariu scrie în josul paginii data şi cuvântul Sfârşit. E mai mult ceva psihologic, te ajută să te desprinzi de idee, să treci la altceva.
+++dacă ai o idee proastă e foarte posibil să îţi rămână în minte şi să nu poţi trece la altceva. Pune-o pe hârtie altfel nu o să poţi să scapi de ea.
+++un scenariu se face ca un desen. Desenezi conturul din aproape în aproape.
+++nu scrie despre tine sau despre un subiect care e încă "cald". Aşteaptă să te detaşezi de evenimente.
+++atunci când scrii un SF gândeşte-te bine dacă povestea nu funcţionează la fel de bine şi în realism şi alege varianta mai bună. Nu te crampona de un gen anume.
+++există un număr limitat de poveşti (mai exact nouă - Romeo şi Julieta, Faust, Cocoşatul de la Notre Damme, povestea despre dezastrul natural, etc) şi e puţin probabil să vii cu una nouă. Nu te feri de clişee, cel puţin pentru început. Noutatea e felul în care tratezi povestea (Romeo şi Julieta un cuplu de homosexuali)
+++tensiunea se naşte din "bomba de sub masă". Billy Wilder spunea că dacă două personaje vorbesc despre ceva foarte banal, dar tu ca telespectator ştii că sub masa lor este o bombă, totul va deveni foarte interesant.
+++Chaplin avea multe gaguri foarte faine la care renunţa pentru că nu îşi aveau locul în film. Oricât de bun ar fi un moment, dacă nu te duce mai aproape de final sau nu spune ceva important în poveste nu are sens să îl foloseşti. Filmul Nu este o adunătură de momente faine.
+++nu îţi urâ personajele. înţelege de ce cineva face ceva rău. Chiar şi personajele negative au un motiv pentru care sunt negative, nu doar pentru că vrei tu.
+++dă un working title scenariului, oricât de prost ar fi.
+++verifică regulile învăţate şi identifică-le în cât mai multe filme.
+++citeşte dialogurile cu voce tare şi eventual roagă pe cineva să ţi le citească. Unele sună ridicol spuse, chiar dacă pe hârtie sunt ok.
+++nu folosi metafore ori expresii ambigue (s-ar putea să fii taxat chiar pentru o chestie banală gen "a arunca priviri". Şi chiar dacă nu eşti taxat pentru ele, ar trebui să îţi intre în reflex claritatea exprimării).
+++dacă ai un personaj care înjură, nu te feri să scrii cuvintele necenzurat (nu o să pui steluţe în loc de ce spune). Pe un profesionist nu îl va deranja.
Departe de mine gândul de a fi arogantă. If I just state the obvious, nu o fac decât pentru că sunt greşeli pe care le făceam la un moment dat. Este un ghid pentru începători şi un punct de pornire. Dacă vreţi să continuaţi o să vă dau o bibliografie. Pentru început ce îmi vine acum în minte:
+++ scenariul se scrie în curier new de 12, la un rând şi jumătate. E formula standard, aşa trebuie prezentat producătorului. Paginarea vă permite să vă evaluaţi şi cât durează filmul. O pagină de scenariu scrisă astfel înseamnă un minut de film. Citiţi scenarii (se găsesc pe www.script-o-rama.com destule) ca să vedeţi exact cum se paginează.
+++când scrii un scenariu gândeşte-te clar ce vrei să spui lumii prin el. Stabileşte-ţi o temă a scenariului.
+++urmează etapele scrierii. O să îţi fie mult mai simplu aşa. Tema scenariului, documentarea, sznopsisul (povestirea într-o singură pagină a scenariului, cu valoare de "strip-tease", nu îţi spune tot subiectul, doar îţi atrage atenţia), treatmentul (cea mai literară formă a scenariului, nuvelistică, aici intră tot ce vrei să spui, inclusiv fişele de personaj, detalii despre back-ground etc), apoi poţi lua liniştit o pauză în care să nu te mai gândeşti la scenariu, vreo lună îl laşi să se răcească, după care scrii deplierea (scaletă, step-outline - scrii fiecare secvenţă aşa cum apare în scenariu, într-o singură frază), iar apoi treci la scrierea secvenţelor detaliate. Dialogurile şi detaliile trebuiesc periate la final.
+++lucrează cu oamenii, învată să îi asculţi şi când povesteşti acelaşi lucru mai departe încearcă să îl înfloreşti, să îţi testezi minciunile.
+++urmăreşte ştirile şi decupează din ziare ce ţi se pare interesant. Fă-ţi un caiet cu dialoguri sau pur şi simplu expresii interesante pe care le-ai auzit într-o conversaţie.
+++ţine un jurnal personal, ar putea să te ajute la un moment dat.
+++niciodată să nu foloseşti alt timp în scenariu decât prezentul. Cinematografic, nu poţi să vezi că cineva A FOST la magazin. Pe ecran se vede că el merge la magazin. Tot din acelaşi registru, nu poţi spune că personajul SE GÂNDEŞTE sau VREA. Vizual nu poţi să rezolvi problema personajului care se gândeşte decât dacă îi legi o plăcuţă de gât pe care scrie că se gândeşte şi la ce. Orice ai scrie trebuie să te gândeşti că va avea o aplicare vizuală.
+++un scenariu bun poate fi povestit într-o singură frază.
+++un scenariu bun poate fi povestit o jumătate de oră fără să plictisească interlocutorul.
+++citeşte teoriile lui Syd Field despre structura scenariului (în mare este structura de basm, protagonist-antagonist, echilibrul iniţial care este stricat şi pe care Făt-Frumos vrea să îl repare, lupta, restabilirea echilibrului)
+++dacă nu ai inspiraţie sau ai un moment de blocaj, treci peste el scriind orice îţi trece prin minte. Oricum la un moment dat o să revii asupra ideii şi o să modifici majoritatea secvenţelor.
+++nu scrie replici mai lungi de 3-4 rânduri decât dacă trebuie neapărat. Nu e teatru şi monoloagele dau puţin cam prost. Lucrează mult la replici şi gândeşte-te că mesajul se poate face înţeles în mai puţin de jumătate din replică de cele mai multe ori.
+++fă-ţi o fişă a personajului foarte completă. Chiar dacă nu tot ce vei scrie îşi va avea locul în scenariu, sunt date pe care trebuie să le ştii pentru cazul în care personajul are de luat o decizie (să nu se contrazică).
+++nu există decât un singur protagonist, chiar dacă ţie ţi se pare că e un personaj colectiv sau ceva de genul. Protagonistul ia deciziile, acţionează, duce lupta cu antagonistul şi în cel mai bun caz are un side-kick, care nu este protagonistul.
+++stabileşte-ţi un plot principal. O singură linie de acţiune, o poveste simplă. Tot ce e pe lângă e plot secundar şi trebuie conturat în jurul plotului principal, dacă îi este util acestuia.
+++lucrează ordonat şi păstrează toate etapele muncii tale.
+++după ce ai terminat de scris un scenariu scrie în josul paginii data şi cuvântul Sfârşit. E mai mult ceva psihologic, te ajută să te desprinzi de idee, să treci la altceva.
+++dacă ai o idee proastă e foarte posibil să îţi rămână în minte şi să nu poţi trece la altceva. Pune-o pe hârtie altfel nu o să poţi să scapi de ea.
+++un scenariu se face ca un desen. Desenezi conturul din aproape în aproape.
+++nu scrie despre tine sau despre un subiect care e încă "cald". Aşteaptă să te detaşezi de evenimente.
+++atunci când scrii un SF gândeşte-te bine dacă povestea nu funcţionează la fel de bine şi în realism şi alege varianta mai bună. Nu te crampona de un gen anume.
+++există un număr limitat de poveşti (mai exact nouă - Romeo şi Julieta, Faust, Cocoşatul de la Notre Damme, povestea despre dezastrul natural, etc) şi e puţin probabil să vii cu una nouă. Nu te feri de clişee, cel puţin pentru început. Noutatea e felul în care tratezi povestea (Romeo şi Julieta un cuplu de homosexuali)
+++tensiunea se naşte din "bomba de sub masă". Billy Wilder spunea că dacă două personaje vorbesc despre ceva foarte banal, dar tu ca telespectator ştii că sub masa lor este o bombă, totul va deveni foarte interesant.
+++Chaplin avea multe gaguri foarte faine la care renunţa pentru că nu îşi aveau locul în film. Oricât de bun ar fi un moment, dacă nu te duce mai aproape de final sau nu spune ceva important în poveste nu are sens să îl foloseşti. Filmul Nu este o adunătură de momente faine.
+++nu îţi urâ personajele. înţelege de ce cineva face ceva rău. Chiar şi personajele negative au un motiv pentru care sunt negative, nu doar pentru că vrei tu.
+++dă un working title scenariului, oricât de prost ar fi.
+++verifică regulile învăţate şi identifică-le în cât mai multe filme.
+++citeşte dialogurile cu voce tare şi eventual roagă pe cineva să ţi le citească. Unele sună ridicol spuse, chiar dacă pe hârtie sunt ok.
+++nu folosi metafore ori expresii ambigue (s-ar putea să fii taxat chiar pentru o chestie banală gen "a arunca priviri". Şi chiar dacă nu eşti taxat pentru ele, ar trebui să îţi intre în reflex claritatea exprimării).
+++dacă ai un personaj care înjură, nu te feri să scrii cuvintele necenzurat (nu o să pui steluţe în loc de ce spune). Pe un profesionist nu îl va deranja.
Departe de mine gândul de a fi arogantă. If I just state the obvious, nu o fac decât pentru că sunt greşeli pe care le făceam la un moment dat. Este un ghid pentru începători şi un punct de pornire. Dacă vreţi să continuaţi o să vă dau o bibliografie. Pentru început ce îmi vine acum în minte:
Adventures In A Screenplay
What Lie Did I Tell?
My First Year In Television
Scriptwriting (Syd Field)
Blue print for scriptwriting
CDC-uri (caiete de documentare cinematografică)
orice alte carti despre experienta unor scenaristi, nu neaparat teorie scenaristica